Keskustelussa ryhmäkoon merkityksestä oppimiseen on paljon yhteistä keskusteluun ilmastonmuutoksesta. Samaan tapaan kuin jälkimmäisen on USA:ssa kerrottu olevan kiinalaisten salajuoni, löytyy Suomesta näkemyksiä, joiden mukaan pienemmät opetusryhmät ovat vain OAJ:n salajuoni osana edunvalvontaa.
Suomen kasvatustieteellisen seuran julkaisusarjan teos, Luokkakoko, nosti hiljattain jälleen esiin ryhmäkoon merkityksen oppimistuloksiin. Opetusalalla pyöriteltiin päitä, kun niin Aamulehti kuin Opetushallituskin vetivät kritiikittömästi mutkia suoriksi otsikoinneissaan. Lukija sai uutisoinnista mielikuvan, että ryhmäkoolla ei ole myönteisiä vaikutuksia oppimistuloksiin. Kyseisessä tutkimuksessa tarkasteltiin mm. suuressa opetusryhmässä valikoitunutta joukkoa oppilaita, jotka olivat valinneet ylimääräisen vieraan kielen tai musiikkipainotuksen. Pienemmässä ryhmässä puolestaan oli oppilaita, joiden joukossa oli tehostetun tai erityisen tuen päätöksen saaneita. Maalaisjärjellä jo on pääteltävissä, että tässä tapauksessa valikoituneen suuremman ryhmän oppimistulokset ovat paremmat. Osaavat rehtorimme sijoittavat lähes poikkeuksetta – resurssien mukaan – pienempiin ryhmiin oppilaita, joilla on suurempi tuen tarve. Näin ollen pienemmissä ryhmissä ei välttämättä ole mahdollista päästä yhtä hyviin oppimistuloksiin. Niissä voidaan merkittävästi kuitenkin auttaa heikoimmassa asemassa olevien lasten mahdollisuuksia edetä elämässä ja opin tiellä.
Tutkittaessa ryhmäkoon vaikutusta, tulee alkutilanteessa ryhmät muodostaa täysin sattumanvaraisesti pienempiin ja suurempiin. Näin muodostettujen ryhmien oppilaiden kehitystä pitäisi voida seurata pitkällä aikavälillä. Näistä lähtökohdista tehtyjen tutkimusten (esim. Ruotsista 2010-luvulla) näytöt ryhmäkoon merkityksestä lapsen elämään, aikuisikään saakka, ovat kiistattomia. Erityisesti pienemmästä ryhmästä hyötyvät ne lapset, jotka ovat syystä tai toisesta putoamassa kärryiltä. Sukupuolten vertailussa poikien oppimistulosten heikkeneminen korostuu suurissa luokissa. Sama tilanne on temperamentiltaan ujoilla lapsilla. Näitä johtopäätöksiä korostettiin v. 2015 ilmestyneessä Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämässä Tulevaisuuden peruskoulu –raportissa.
Perusopetuksen ja lukion uudet opetussuunnitelmat korostavat yksilöllistä opetusta. Tavoite katoaa kauas horisonttiin kasvavissa ryhmissä. Tilojen sisäilma heikkenee, melutaso nousee, mahdollisuus käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä vähenee. Nykyään on tavallista, että suurissa ryhmissä on useita erityisen tuen piirissä olevia oppilaita. He eivät saa tarvitsemaansa pedagogista tukea, koska opettajan aika ja voimavarat loppuvat.
OAJ Pirkanmaan pääluottamusmieskyselyn mukaan alueemme kuntien oppilaat ovat ryhmäkoon suhteen kaikkea muuta kuin tasa-arvoisessa asemassa perusopetuksessa ja lukioissa. Erot kuntien välillä ovat hälyttäviä ja eikä koulutuksellinen tasa-arvo toteudu. Tarkasteltaessa keskimääräistä ryhmäkokoa ala- ja yläluokilla, kuntien välillä on jopa 10 oppilaan ero, eivätkä 32 oppilaan ryhmät ole harvinaisia.
Kuten ilmastonmuutoksen torjunnassa, niin myös ryhmäkokojen kanssa on todellisuudessa kyse rahasta. Satsaamalla koulutukseen, kasvatukseen ja tutkimukseen investoimme tulevaisuuteen.
This paragraph is really a pleasant one it assists new internet people, who are
wishing for blogging. adreamoftrains web hosting
sites
We absolutely love your blog and find nearly all of your
post’s to be just what I’m looking for. Do you offer guest writers to write content for you personally?
I wouldn’t mind producing a post or elaborating on most of the subjects you write regarding here.
Again, awesome website!
Thank you for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and
I am waiting for your further post thanks once again.
I am sure this piece of writing has touched all the
internet users, its really really fastidious post on building up new web site.
I’m not sure where you are getting your information, but good topic.
I needs to spend some time learning much more or understanding
more. Thanks for excellent information I was looking for this information for my mission.
Hi, Neat post. There is a problem with your site in internet explorer, might check
this? IE nonetheless is the market chief and a good component to other folks will omit your magnificent
writing because of this problem.
I blog quite often and I genuinely appreciate your content.
The article has truly peaked my interest. I am going to take a note of your website
and keep checking for new details about once per week.
I opted in for your Feed as well. 3aN8IMa cheap flights
Howdy! I simply would like to offer you a huge thumbs up for
the excellent information you have here on this post.
I am returning to your website for more soon. cheap flights y2yxvvfw
Excellent site. Plenty of helpful info here. I’m sending
it to some buddies ans additionally sharing in delicious.
And of course, thank you on your effort! 2CSYEon cheap
flights
I do not know if it’s just me or if perhaps everyone else encountering problems with your site.
It looks like some of the written text within your content are
running off the screen. Can someone else please comment and
let me know if this is happening to them too? This might be a problem with my
web browser because I’ve had this happen before.
Kudos
Hey there this is somewhat of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors
or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but
have no coding experience so I wanted to get advice from
someone with experience. Any help would be enormously appreciated!
Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the
post. I will certainly comeback.